کیت مکش خودرو

کیت مکش خودرو چیست؟+راهنما خرید

کیت مکش چیست؟
قبل از آشنایی با کیت مکش با نحوه کار کردن و تولید انرژی در موتور خودرو ها اشنا شویم. همه ی موتور های احتراق داخلی وسایل نقلیه اعم از موتور های کوچک ماشین های کنترلی بنزینی تا موتور بزرگترین هواپیما ها و جت ها برای حرکت و تولید انرژی به دو مولفه اصلی سوخت و هوا نیاز دارند. برای بهتر کار کردن موتور خودرو می توانیم با دستکاری در سیبستم هوای ورودی در موتور مقدار هوای ورودی را با استفاده از کیت مکش افزایش داده.این مقاله در خرید انواع کیت مکش به شما کمک خواهد کرد.

چه فرقی بین هوای ورودی کیت مکش و عادی خودرو است؟
با یک مثال ساده شروع کنیم.ماسک زدن: برای جلو گیری از ورود بیماری ها و گرد وغبار به بدن ما از ماسک ها استفاده می کنیم. در خودرو نیز این وظیفه را فیلتر هوای خودرو بر عهده دارد که مانع ورود آلایندگی ها به موتور خودرو میشود. تا اینجا هیچ مشکلی نداریم. اما مشکل اینجاست که ماسک زدن مقداری تنفس را سخت و هوای ورودی به بدن را کاهش میدهد، دقیقا فیلتر هوای خودرو نیز همینگونه مانع ورود هوای متناسب به خودرو میشود. برای حل این مشکل در خودرو ها از کیت مکش استفاده میشود.

همچنین هر چه هوای ورودی به موتور خنک تر باشد باعث کار کردن پایدارتر و بهتر خودرو میشود. فیلتر هوای معمولی خودرو در قسمتی قرار دارد که بیشتر هوای گرم موتور قرار دارد. کیت مکش به دلیل قرار گرفتن در محل بهبود یافته نسبت به فیلتر هوای عادی هوای بسیار خنک تری را به موتور وارد می کند. بسیار از مردم در این مورد دچار اشتباه اند و تصور میکنند که این کیت خود باعث خنک کنندگی موتور میشود که این تصور کاملا اشتباه است.

کاربرد کیت مکش خودرو چیست؟
عبور هوا در خودرو بر عملکرد بخش های تنفسی آن تاثیر گسترده ای دارد. با اضافه کردن کیت مکش و حذف فیلتر هوا، عملکرد خودرو شما نسبت به قبل بسیار بهتر خواهد شد. این قطعه کمک می کند تا هوای ورودی به موتور هیچگونه گرد و غبار و ریزگردی نداشته باشد. گرد و غبار و ریزگردها در صورت عدم وجود کیت مکش می تواند به موتور آسیب های زیادی وارد کند. همچنین وجود این کیت باعث می شود تا دمای هوای ورودی کمتر از دمای محیط باشد. دمای کمتر هوای ورودی باعث افزایش چگالی هوا و ورود اکسیژن بیشتر به موتور است که کاهش مصرف سوخت همراه با افزایش توان برای خودرو به همراه دارد.

اجزا کیت مکش:
این کیت ها از دو جز فیلتر و لوله تشکیل شده اند که در ادامه به بررسی انها می پردازیم.

فیلتر های استفاده شده در این سیستم دارای شکلی اسپورت میباشند که در سر لوله و معمولا در مکانی نزدیک به رادیاتور خودرو نصب میشود. یکی از مزیت های این این فیلتر ها نسبت به فیلتر های معمولی عدم نیاز انها به محفظه پلاستیکی است زیرا این کیت ها هوای ورودی را از این قسمت تامین می کنند.

مزایای کیت مکش چیست؟
کار کردن خنک تر موتور
اطحکاک کمتر موتور نسبت به قبل
ایجاد چهره و نمای اسپرت موتور
ایجاد صدای شبیه به اسپورت در زمان شتاب گیری (اندک)
در برخی موارد کاهش مصرف سوخت
عدم نیاز فیلتر هوا به تعویض در هر بار سرویس
افزایش چشم گیر شتاب خودرو (برای شتاب بیشتر با ریمپ همراه شود)
هزینه خرید کم
نصب آسان با امکان بازگشت به حالت اولیه
ایا کیت مکش هم رده بندی دارد؟
بله! کیت های مکش هم مانند همه وسایل دیگه رده بندی جنسی دارند.پیشنهاد ما به شما این است که به دنبال کیت مکش ارزان نباشید. زیرا هیچ گرانی بی علت نیست همچنین این کیت ب سر راه هوای ورودی به موتور قرار میگیرد و استفاده از فیلتر های نامرغوب باعث ورود گرد و غبار و آلاینده ها به موتور و در نتیجه خرابی موتور میشوند. پس همانگونه که سعی میکنید از ماسک های درجه یک برای سلامت بدنتان استفاده کنید در این مورد هم از جنس های درجه یک استفاده کنید در غیر این صورت احتمال ورد گرد و غبار و آلودگی ها به موتور خودرو وجود دارند.

 

راهنمای انتخاب:
طراحی متفاوت برای هر خودرو
برای هر خودرویی با موتور متفاوت به دلیل یکسان نبودن مکان فیلتر هوا و همچنین قطعات هر خودرو، کیت های هر موتور متفاوت است. برای مثال کیت مکش موتور XU7 با نصب شده بر روی پژوپارس سال با کیت مکش موتور TU5 نصب شده بر روی پژو پارس متفاوت است. زیرا هر موتوری طراحی و محل قرار گیری قطعات مخصوص به خود را دارد.

جنس و ماده به کار رفته
همانطور که در بالاتر اشاره کردیم برای این قطعه باید بهترین جنس را استفاده کنید.همچنین در تهیه لوله به نرم بودن و مقاوم بودن جنس آن دقت کنید تا هوای خنک تری به موتور خودرو برسانید.

لوله های کیت مکش عموما یا فلزی اند یا پلاستیکی، نمونه پلاستیکی ممکن است در مرور زمان حالت خود را از دست داده و دفرمه شود اما لوله های فلزی که از قیمت بالاتری نیز برخوردارند با این مشکل روبرو نیستند، اما عیب بزرگ این لوله ها را نیز میتوان این دانست که به دلیل افزایش دما بیشتر در فلزات ممکن است پس از داغ شدن این لوله شما با افت توان همراه باشید.

چرا خود خودروسازان کیت مکش نصب نمیکنند؟
قیمت تمام شده نسبت به فیلتر هوای معمولی بیشتر است و در نتیجه ممکن است قیمت تمام شده خودرو نیز بالاتر رود. (مغرون به صرفه نبودن برای خودرو سازان و مصرف کننده)
وجود این عقیده اشتباه که اگر مقدار هوای بیشتریی وارد خودرو شود مصرف سوخت بیشتری نیاز خواهد بود(عقیده اشتباه افزایش مصرف سوخت).
تغییر صدای موتور به حالت اسپورت (اندک)
برای ساختن این فیلتر باید زمان بیشتر نسبت به معمولی صرف کرد که ممکن است از نظر زمانی قابل قبول نباشد.
در چه خودروهایی از کیت می توانیم استفاده کنیم؟
استفاده از کیت مکش محدود به خودروها نیست و شما می توانید از این تجهیزات در هر موتوری که دارای احتراق داخلی است استفاده کنید. این موتور می تواند در یک اسکوتر مخصوص کودک باشد و یا در یک موتور کشتی بزرگ مورد استفاده قرار بگیرد. بیشترین استفاده از این قطعات در تجهیزات موتور خودروها می باشد.

محل قرار گرفتن کیت می تواند در نزدیکی موتور باشد که در این صورت دمای هوای ورودی نسبت به دمای موتور بالاتر می رود. توجه داشته باشید که کیت ها تجهیزات خنک کننده نیستند بلکه هوای با کیفیت را با دمای پایین تر در اختیار موتور قرار می دهند.

هزینه نصب کیت مکش چقدر است؟
کیت مکش مارک ها و نمونه های مختلفی دارد که قیمت انها برای موتور هایی EF7،XU7،TU5 از حدود 600 هزار تومان شروع شده و تا سه الی چهار میلیون تومان ادامه میابد. البته هوز هم تکرار میکنیم استفاده از کیت مکش ارزان و دست ساز سلامت موتور شما را تا حد بسیار بسیار زیادی به خطر می اندازد که بستن این نوع های ارزان اصلا توصیه نمیشود برای مثال شما شاید بتوانید کیت مکش دست ساز را با 200 هزار تومان تهیه کنید اما در این صورت سلامت موتور شما به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

یکی از مرغوب ترین نمونه ها و مارک های شناخته شده در ایران K&N است که می توانید با جستجو در اینترنت به نمونه های مختلف آن دسترسی پیدا کنید.

کیت مکش K&N
از این کیت میتوان برای همه ی موتور های ایرانی و خارجی بهره برد. همچنین شما با استفاده از این کیت میتوانید تاثیر آن را در شتاب وبهتر کار کردن خودرویتان شاهد باشد.البته باید به نصب اصولی و همچنین استفاده از برند های معتبر بازار دقت داشته باشید زیرا استفاده از برند های ارزان باعث به خطر افتادن سلامت موتور و درنتیجه هزینه های اضافی خواهند شد.

علاوه بر کیت مکش که هوای موزد نیاز خودرو را تامین می کند شما می تتوان گفت شما به دو مولفه دیگر نیاز دارید تا بهره وری بیشتر ایجاد کنید. این دو مورد را میتوان هدرز و سوخت اکتان بالا دانست. همان گونه که احتمالا می دانید پس از ایجاد احتراق باید دود و گاز های حاصله از احتراق خالی شده تا کیت مکش یا فیلتر هوا، هوای مورد نیاز احتراق دوباره را جایگزین کنید. در خودرو های فابریک این وظیفه بر عهده منیفولد یا مانیفود خودرو است. اما برای تخلیه بهتر شما میتوانید از هدرز کمک بگیرید.

علاوه بر هوا شما به ماده سوختنی یا همان سوخت نیاز دارید که در صورت نیاز می توانید از مکمل سوخت یا بنزین سوپر استفاده کنید.

افزایش توان خودرو نیازمند پایداری بهتر خودرو در سرعت های بالاتر است که برای این کار می توانید به مقاله افزایش تعادل خودرو مراجعه نموده واطلاعات کافی در مورد این کار را کسب نمایید.

آیا کیت مکش بر روی صدا خودرو تاثیر میگذارد؟
بله،اما این تغییر صدا بسیار کم است و شاید متوجه آن نشوید.

آیا کیت مکش بر روی مصرف سوخت تاثیر میگذارد؟
بله کیت مکش به دلیل ترکیب بهتر سوخت و هوا و ایجاد احتراق مفید تر باعث کاهش مصرف سوخت شما میشود.

کیت مکش باعث افزایش اصطحکاک خودرو میشود؟
خیر به هیچ وجه،بلکه باعث کندی سرعت فرسودگی خودرو میشود.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *