لامپ زنون خودرو

همه چیز درباره لامپ زنون خودرو

چراق های مناسب در حین رانندگی بسیار مهم است و به همین دلیل بهتر است با چراق های استفاده شده در خودروها آشنا شوید که چراغ زنون یکی از محبوب ترین این چراغ ها می باشد.


هر آنچه که باید در مورد چراغ های زنون بدانیم؟!

اگر شما تاکنون در شب هنگام رانندگی کرده باشید،شاید به این فکر افتاده باشید که چرا چراغ برخی اتومبیل ها زرد رنگ است و چرا برخی دیگر سفید یا آبی رنگ است؟!ما برای اطلاع شما ، قصد داریم تا تفاوت این دو نوع مختلف چراغ را با شما آشنا سازیم.جزئیات بیشتر را در ادامه این مطلب از بخش سرگرمی نمناک خواهیم گفت.

چراغ های زرد رنگ ، امروزه به عنوان چراغ های قدیمی شناخته می شوند که به عنوان چراغ های هالوژنی شناخته شده اند که قیمت ارزانتری دارند و اما طول عمرشان کم است.در مقابل چراغ های هالوژن،چراغ های زنون هستند که امروزه بسیار شناخته شده هستند که نسبت به چراغ های هالوژنی گران قیمت تر ، پر نورتر و عمر طولانی تر دارند که تمام این موارد مزایای استفاده از این چراغ ها است.

چراغ های زنون،امروزه در تمام ماشین های لوکس،گران قیمت و جدید استفاده می شوند و این تنها به دلیل کیفیت آن است که در مقابل چراغ های هالوژن دارای برتری های بیشتر و کامل تری هستند.

چراغ های زنون چگونه کار می کنند؟

چراغ های زنون ممکن است معروف ترین و محبوب ترین چراغ های حال حاضر باشند و داخل هر چراغ زنون میزانی گاز زنون تزریق می شود که باعث شفافیت نور می شود و از آنجایی که هیچ رشته فلزی درون آن وجود ندارد پس احتمال سوختن این چراغ ها وجود ندارد و بدین طریق انتظار می رود که هر چراغ زنون عمر طولانی تری نسبت به سایر چراغ ها داشته باشند که این ویژگی در تمام چراغ های زنون وجود دارد و امر قابل انکاری نمی باشد.

ماشین هایی که مجهز به چراغ های زنون هستند،باید دائما چراغ های آنها شستشو داده شوند تا این چراغ ها بتوانند در هر موقعیت و شرایطی ویژگی خود را حفظ نمایند.

نحوه عملکرد چراق های زنون چگونه است؟

نقاط مثبت چراغ های زنون
ما در ابتدای این مطلب مزیت های اصلی این چراغ ها را بیان کردیم که شامل روشنایی،طول عمر و از جمله ایمنی است.این چراغ ها حدودا 2 الی 3 برابر قوی تر و پر نورتر از چراغ های زنون هستند و بدین تریتب می توانند در حین رانندگی عاملی مناسب و کاربردی برای روشن نگه داشتن مسیر باشند.

همچنین زمانیکه شما با سرعت 112 کیلومتر بر ساعت در حال رانندگی باشید،این چراغ ها می توانند تا فاصله حدود 32 متر در ثانیه را زیر پوشش خود قرار دهند.

این نوع چراغ های علاوه بر روشنایی زیاد ، توانایی گسترش بیشتر نور را نسبت به چراغ های هالوژن دارند و این مورد می تواند ایمنی را برای راننده و عابرین و حتی دوچرخه سواران در طول شب تعیین نماید.

نقاط منفی چراغ های زنون

ضعف اصلی چراغ های زنون،پیچیده بودن آنها است که به جز این مورد می توان به گران قیمت بودن آنها نیز اشاره کرد.اما لازم است بدانید که شرکت هایی که چراغ های زنون را برای کاربرد عموم فراهم می کنند ، در قبال هزینه بالای این چراغ ها، برای آنها گارانتی در نظر می گیرند که اگر در زمان گارانتی چراغ خریداری شما به دلایلی روشن نشود می توانید آنها را به شرکت بازگردانید.

مزایای استفاده از لامپ زنون

با توجه به ویژگی‌های لامپ زنون، اکنون این سوال مطرح می‌شود که مزایای استفاده از لامپ زنون چیست؟ استفاده از لامپ زنون در مقایسه با لامپ هالوژن یا LED چند مزیت قابل توجه دارد. آن‌ها روشن تر هستند و دوام‌شان نسبت به لامپ‌های دیگر بیشتر است. با این حال، از نظر ما بزرگترین مزیت چراغ‌های زنون، فاصله و عرض نور اضافی نور آن‌هاست. چراغ‌های زنون می‌توانند دو تا سه برابر روشن‌تر از سایر جایگزین‌ها باشند و به رانندگان دید بهتری بدهند. پخش گسترده‌تر نور باعث می‌شود که آن‌ها حتی بهتر بتوانند خطرات را در کنار جاده و تا حدودی در اطراف پیچ‌ها تشخیص دهند. در نتیجه لامپ‌های زنون امن‌ترین گزینه هستند، مخصوصا در شب، برای تشخیص خطرات خیلی زودتر و راحت‌تر از چراغ‌های هالوژن و LED. با این حال، قیمت آن‌ها نسبت به لامپ‌های دیگر بیشتر است و عنصر زنون به آسانی یافت نمی‌شود.

آیا چراغ های LED بهتر از چراغ های زنون هستند؟!
چراغ های LED توانستند با طوفانی سنگین در زمینه چراغ های پرنور اتومبیل ها در چند سال اخیر شناخته شوند و اما با معرفی چراغ های زنون دیگر چراغ های LED کمرنگ تر شدند و خودروهای امروزه به چراغ های زنون مجهز می باشد.

چراغ های LED به علت فناوری که دارند،میزان انرژی کمتری استفاده می کنند که این یک نقطه مثبت در مورد ان چراغ ها است.همچنین چراغ های LED می توانند در هنگام طراحی کردن اتومبیل به طراحان کمک بسیار زیادی بکند و تنها دلیلش این است که می توان چراغ های LED را در هر شکل و فرمی در اتومبیل ها تعبیه کرد و این مجددا یک نقطه مثبت برای چراغ های LED است.

اما با این وجود با ذکر نقاط مثبت و منفی چراغ های زنون،هالوژن و LED می توانیم به یک نتیجه ایی صریح در مورد چراغ ها دست یابیم و مورد پیشنهادی ما به شما چراغ های زنون هستند که با روشنایی که دارند می توانند ایمنی را برای شما و عابران فراهم سازند.

 

بررسی کامل رنگ های لامپ زنون

 

 

لازم به ذکر است که رنگ های لامپ زنون متعدد و متنوع می باشند. این لامپ ها شامل طیفی از 3000 کلوین که طیف نور زرد است تا 30000 کلوین که طیف نور بنفش است، هستند.

رنگ لامپ های زنون را با نماد k یا همان کلوین نشان می دهند. گفتنی است که همه لامپ های زنون دارای قدرتی یکسان هستند. آنچه موجب تنوع در رنگ لامپ زنون می شود، دمای آن ها است. کلوین نمایش دهنده دمای لامپ زنون می باشد.

به عنوان مثال اگر دمای لامپ زنون 6000 کلوین باشد، رنگ لامپ سفید یخی خواهد بود. به هر اندازه اعداد ذکر شده بیشتر شده و به طرف 30000 کلوین بروند، رنگ های لامپ زنون نیز به طرف رنگ آبی متمایل می گردند. این در حالی است که کاهش این اعداد و نزدیک شدن آن ها به 3000 کلوین موجب می شود نور به سمت زردی گرایش پیدا کند.

در حالت کلی می توان گفت به هر میزان عدد کلوین یک لامپ زنون کمتر باشد، طیف رنگی گرم تری داشته و  هر چه عدد کلوین لامپ بیشتر گردد، طیف رنگی آن به طرف رنگ های سردتر متمایل می شود. همین موضوع موجب پیدایش تنوع در رنگ های لامپ زنون شده است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که کلیه رنگ های لامپ زنون کاربردی و قابل استفاده نیستند. برخی رنگ های زنون که استاندارد بوده و کاربردی هستند، عبارتند از 4300 کلوین، 5000 کلوین، 6000 کلوین و 8000 کلوین. سایر طیف رنگ های زنون رنگ هایی نمایشی هستند که فقط جنبه زیبایی داشته و در این راستا مورد استفاده قرار می گیرند. این طیف رنگ ها فاقد کاربرد خاص هستند.

هر یک از طیف رنگ های زنون که پیشتر به معرفی دمای آن ها بر حسب کلوین پرداختیم، در جای مشخصی به کار گرفته می شوند. اگر شب هنگام به دل جاده زده باشید، حتما خودروهایی را مشاهده کرده اید که چراغ جلوی آن ها درخشندگی جذابی دارد. لازم به ذکر است که لامپ این خودروها از نوع زنون می باشد. رنگ های 4300 و 5000 کلوین را غالبا در کنتاکت بالا و پایین مورد استفاده قرار می دهند. رنگ های 6000 کلوین و 8000 کلوین در پروژکتورها و تنها در زمان های اضطراری نظیر مه به کار گرفته می شوند. استفاده از رنگ های 8000 کلوین نیز در هیچ قسمتی از چراغ های خودرو توصیه نمی گردد.

در صورت به کارگیری رنگ های غیر استاندارد نه تنها دید در شب بیشتر نشده، خستگی چشم کاهش پیدا نکرده و واضح تر نمی بینیم، بلکه این موضوع سبب ایجاد اختلال در دید راننده و افزایش خستگی چشم های وی می شود و خطرات گوناگونی را در پی دارد. از همین رو همواره توصیه می گردد که رنگ های زنون مورد استفاده حتما استاندارد باشند.

رنگ های لامپ زنون

شاید بهتر باشد حال که به بررسی رنگ زنون یا رنگ های لامپ زنون پرداختیم، در ادامه برای اطلاعات بیشتر شما عزیزان به اختصار با سایر لامپ ها و رنگ نور آن ها آشنا شویم. اگرچه همه لامپ ها قادر به تولید نور هستند، اما جالب است بدانید که مکانیزم تولید نور در هر لامپ با لامپ های دیگر متفاوت است.

  • لامپ رشته ای

لامپ های رشته ای که همه ما به خوبی آن ها را می شناسیم، از یک فلز بسیار نازک تحت عنوان تنگستن و یک حباب شیشه ای تشکیل شده اند. هنگامی که جریان الکتریکی از تنگستن موجود در داخل حباب عبور می کند، این فلز سریعا گرم شده و بدین ترتیب موجب آغاز تابش نور می گردد.

عملکرد لامپ رشته ای

نوری که از این دسته از لامپ ها تابیده می شود، دارای فرکانسی در ناحیه مادون قرمز و طیف مرئی می باشد. از همین رو نوری که توسط این لامپ ها تولید می گردد، نارنجی است.

  • لامپ فلورسنت
عملکرد لامپ فلورسنت

اگرچه لامپ های رشته ای طرفداران بسیاری داشتند، اما با روی کار آمدن لامپ های فلورسنت یا همان لامپ های کم مصرف، این لامپ ها به مرور منسوخ شدند. لامپ های فلورسنت با استفاده از روشی متفاوت به تولید نور می پردازند.

جالب و در عین حال لازم است بدانید که محفظه این دسته از لامپ ها حاوی گازهای نجیبی همچون نئون و آرگون به همراه بخار جیوه می باشد. هنگامی که ترانس ولتاژی در حد ولتاژ شکست گازهای مذکور را اعمال می نماید، این گازها به پلاسما تبدیل شده و در اثر برخوردهای مداوم با عناصر جیوه، زمینه تحریک و در نتیجه برانگیخته شدن آن ها را فراهم می سازند. این امر در نهایت منجر به تابش فوتونی در ناحیه فرابنفش می گردد. فوتون مذکور به دیواره لامپ که با استفاده از ماده فلورسنت پوشیده شده است، برخورد نموده و بدین ترتیب نوری در ناحیه مرئی تولید می گردد. همین امر موجب شده است که نور تولید شده توسط لامپ های کم مصرف سفید آبی یا به عبارت عامیانه تر یخی باشد. در واقع می توان گفت که فرکانس نور تابیده شده در ناحیه آبی است.

لامپ فلورسنت

حال که تا حدودی با لامپ های رشته ای و لامپ های فلورسنت و رنگ نور آن ها آشنا شدیم، وقت آن فرا رسیده است که به معرفی لامپ زنون بپردازیم.

لامپ های زنون که ورود آن ها به بازار با استقبال بی نظیری رو به رو شد، نمونه ای از لامپ های قوس الکتریکی یا لامپ های تخلیه الکتریکی هستند. حال شاید این سوال ذهنتان را به خود درگیر کرده باشد که منظور از لامپ قوس الکتریکی چیست؟

جالب و در عین حال لازم است بدانید که لامپ های قوس الکتریکی پر طرفدار امروزی نمونه ای کوچک از رعد و برق هستند که میان دو سطح گوناگون ولتاژ زده می شود. این قوس در یک شرایط کنترل شده در داخل لوله ای سرشار از گاز زنون در فشار کم یا زیاد میان دو الکترود رخ می دهد. کم یا زیاد بودن فشار گاز زنون تابع نوع کاربرد لامپ می باشد. الکترودهای نام برده در قسمت های انتهایی یک لوله مستقر شده و به منبع تغذیه برخوردار از ولتاژ بالا وصل هستند.

هنگامی که ولتاژ بالا اعمال می شود، یک میدان الکتریکی قوی که وابسته به فشار گاز زنون درون لوله شیشه ای است، به وجود می آید. بدین ترتیب الکترون ها از اتم زنون جدا شده و یون های زنون پدید می آیند. این امر موجب تبدیل زنون به پلاسما می شود.

عملکرد لامپ زنون

الکترون های موجود در میدان ایجاد شده به سوی قطب مثبت و یون ها به طرف قطب منفی به حرکت در می آیند. بدین ترتیب جریانی الکتریکی میان دو الکترود تحت عنوان قوس الکتریکی به وجود می آید. نور حاصل از قوس الکتریکی نام برده و پلاسمای زنون تابع عوامل گوناگونی بوده و می تواند نوری سفید همچون نور خورشید باشد.

نصب لامپ زنون خیلی مبحث پیچیده و دشواری نیست. تیم لنزو برای راحتی شما همراهان همیشگی به نوشتن مقاله ای در این راستا پرداخته و مراحل کلی “نصب لامپ زنون را بازگو کرده است.

هر محصولی دارای مزایا و معایبی است. اگر مشتاق خواندن این ویژگی های زنون هستید، خواندن این مقاله که به طور کامل “مزایای لامپ زنون و معایب آن را توضیح می دهد، دعوت می کنیم.

جالب است بدانید که رنگ های لامپ زنون متفاوت بوده و ماجرا به همین رنگ سفید ختم نمی شود. در ادامه به بررسی کامل رنگ لامپ زنون خواهیم پرداخت.

لامپ زنون

  • بهترین رنگ های لامپ زنون

گفتنی است که رنگ 4300 کلوین که سفید مایل به زرد است، بهترین رنگ در میان رنگ های لامپ زنون می باشد. رنگ این دسته از لامپ های زنون شباهت فراوانی به رنگ لامپ های هالوژن اصلی خودرو دارند. از همین رو پیشنهاد می شود که رنگ 4300 کلوین را برای نور بالا و پایین و رنگ 5000 کلوین را برای پروژکتور به کار بگیرید.

حال که به طور کامل با “عملکرد لامپ زنون و رنگ زنون آشنا شدید، و اگر طرفدار محصولات زنون شدید، می توانید با کلیک روی دسته زنون ها، زنون موردنظر خود را انتخاب و از لنزولامپ که همیشه محصولات باکیفیت و با گارانتی به مشتریان عرضه می کند، برای “خرید لامپ زنون اقدام کنید.

 

شکل سوکت پایه های مختلف لامپ

لیست زیر شکل سوکت انواع مختلف پایه های لامپ یا هدلایت را مشاهده می کنید. این سوکت ها برای هدلایت یا لامپ زنون روی خودروها تفاوتی ندارند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *